Når “mentalkrisen” egentlig er en emosjonell krise

Introduksjon 

For ikke lenge siden opplevde jeg en situasjon på jobb som satte spor.

Jeg var ny i et prosjekt, hadde ikke engang vært der i 2 uker, og full av nysgjerrighet, slik vi ofte oppfordres til å være: “Still mange spørsmål, det er slik vi lærer.”

Men da jeg begynte å stille spørsmål, ble jeg møtt med irritasjon og avvisning i stedet for veiledning og dialog (dette handler riktignok bare om ett menneske i denne situasjonen). Jeg husker jeg tenkte: “Dette handler ikke bare om oppgaven foran meg, dette handler om om et menneske som har mistet kontakten med seg selv og de konsekvensene det har på meg her og nå.”. Dette må man se i større samfunns sammenheng.


Mikro blir makro

Denne lille episoden fikk meg til å se et større mønster: Vi snakker ofte om en mental helsekrise i samfunnet. Men kanskje det vi egentlig står i, er en emosjonell helsekrise for:

Kommunikasjon bryter sammen

Når spørsmål møtes med irritasjon i stedet for nysgjerrighet, dør læringen. På samfunnsnivå skjer det samme: ekte følelser og vanskelige spørsmål blir ofte avvist.

Fight-or-flight som normaltilstand

Jeg kjente stressreaksjonen i kroppen da dialogen stengte seg. Hvor mange lever ikke slik hver dag – presset av økonomi, tid, sosiale medier, klima?

Avstand mellom ideal og praksis

Idealet er å stille spørsmål, søke forståelse og være åpen. Men praksis kan ofte være det motsatte: “ikke still spørsmål, bare gjør som du får beskjed om.”


Den emosjonelle helsekrisen

Vi kaller det ofte en mental helsekrise, men mye av det som skjer handler egentlig om emosjoner.

  • Manglende evne og redsel for å møte seg selv og sitt indre, egoet blir stort og forvrengt
  • Manglende evne til å moderere følelser
  • Manglende rom for å uttrykke dem
  • Manglende trygghet til å møte andres tilstedeværelse og følelser 

Vi har utviklet hodene våre, teknologi, kunnskap og effektivitet, men vi har forsømt hjertene: empati, dialog og følelsesmessig modenhet.


Hva kan vi gjøre?

1. Løfte emosjonell kompetanse like høyt som faglig

Vi trenger å lære å håndtere følelser, ikke bare oppgaver.


2. Skape kulturer som tåler spørsmål

Det holder ikke å oppfordre til åpenhet; vi må faktisk tåle spørsmålene når de kommer.


3. Gi individet små verktøy

Humor, refleksjon, pauser, fellesskap. Små ankre som hjelper oss å bevare roen når systemene rundt oss er urolige.


Avslutning

Når jeg ser tilbake, innser jeg at den største læringen ikke lå i det tekniske jeg jobbet med. Den lå i dette:

Vi kan ikke løse en emosjonell krise med bare mentale verktøy.

Hvis vi virkelig skal heles som mennesker, team og samfunn, må vi gjenoppdage det emosjonelle, evnen til å møte hverandre/seg selv, tåle usikkerhet og la spørsmål være en vei til vekst, ikke til konflikt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Veien ut av oligarkiene, og inn i levende, lokale økonomier

Den andre empirien: Hvordan vi kan lære av mønstre uten å kjenne årsaken

En forent eksistensteori del1: Et bevisst univers