Allmennhetens gammeldagse forståelse av intelligens
Introduksjon
Det er 2025. På baksiden av yoghurtposer finner vi fremdeles små oppgaver som markedsføres som “logisk tenkning” og “visuell intelligens”. Du vet typen: finn forskjellen, sett riktig figur på riktig plass, eller løs et lite regnestykke forkledd som rebus.
Slike oppgaver kan kanskje fungere som litt ufarlig hjernetrim, men de stimulerer bare tanken på et snevert, operativt nivå. I beste fall gjør de oss til flinkere operatorer innenfor et større system, men de løfter oss ikke mot den abstrakte intelligensen som trengs for å forstå, skape og navigere i helheten. Så la oss ikke avstumpe våre barns intuisjon og intellektuelle grenser ved å sette slike snevre standarder for hva intelligens er.
Den store misforståelsen
Å kalle slike øvelser “intelligens” avslører hvor begrenset vårt kollektive begrep om tenkning ofte er. Det som virkelig mangler i utdanningssystemet, i arbeidslivet og i samfunnets beslutningsprosesser, er ikke evnen til å finne ut hvilken figur som passer i trekanten.
Det vi mangler er abstrakt intelligens: evnen til å se mønstre på tvers, bygge mentale modeller, forstå dynamikker og trekke ut prinsipper som gjelder utover den konkrete situasjonen.
Hvorfor dette betyr noe
Samfunnet vårt er komplekst. Vi lever i et nett av teknologiske, økonomiske, politiske og økologiske system som henger sammen på måter ingen puslespill på en yoghurtpose kan fange.
Fremtiden krever overblikk. Kunstig intelligens, miljøkriser og globalisering krever evnen til å tenke på flere nivåer samtidig og se sammenhenger over tid.
Menneskelig utvikling skjer i abstraksjon. Når vi forstår prinsippene bak et problem, ikke bare detaljene foran oss, åpner vi døren til nytenkning og skapende handling.
Intelligens som oversett ressurs
Kanskje har vi gjort en kollektiv feil ved å redusere intelligens til noe målbart og lett å teste, enten gjennom IQ-prøver eller små “hjernetrim”-oppgaver. Det gir poeng, men det sier lite om hvorvidt vi evner å forstå helheten i livet, samfunnet og oss selv.
Den egentlige testen er ikke å sette riktig figur på riktig plass, men å kunne stille spørsmålet: hva betyr dette i en større sammenheng?
Kommentarer
Legg inn en kommentar