Når "antirasisme" blir den nye rasismen

Introduksjon 

Vi får stadig høre at vi lever i et samfunn som streber etter likhet. At historien må gjøres opp med, og at gamle urettferdigheter skal styre hvordan vi møter dagens utfordringer. Men når man ser nærmere på hvordan språk, medier og politikk håndterer spørsmål om rase og rettferdighet, blir bildet et helt annet: ikke likhet, men selektiv empati, dobbeltmoral og diskriminering forkledd som dyd.


Språket som avslører hykleriet

I amerikanske medier skrives Asian, Native-American og African konsekvent med stor bokstav når det refereres til etniske grupper. White derimot, skrives med liten. Det kan virke som en ubetydelig detalj, men språket avslører alltid hva slags kultur vi bygger. Det sender et stille, men kraftfullt signal: noen grupper skal æres og markeres, andre skal tones ned, gjøres universelle, uverdige for anerkjennelse. I antirasis­mens navn etableres nye hierarkier.

Dette er ikke frigjøring. Det er en ny form for rasisme. En "antirasistisk" tankegang er i praksis drevet av de samme emosjonelle mønstrene og kulturelle vanene som opprettholdt rasismen i utgangspunktet: splittelse, bitterhet og en konstant besettelse av hudfarge. Syklusen brytes ikke, den mates videre av nettopp dem som hevder å bekjempe den.


Når tragedier måles i politisk verdi

Råttenskapen blir særlig tydelig når tragedier rammer. Nylig ble en hvit kvinne, en flyktning fra krig, brutalt drept av en svart mann. Hun var uskyldig. Hun satt bare der. En hjerteskjærende historie med et enormt menneskelig alvor.

Likevel valgte norsk presse å ikke dvele ved dette tapet, denne uretten eller hennes verdighet. I stedet ble saken raskt rammet inn som "Brutal drapsvideo setter sinnene i kok hos MAGA" av Vebjørn Barlaup og Vilde Midtbø Ulsten hos Tv2 - som om hennes liv og død først og fremst var en politisk brikke. Uverdig, usselt og ikke minst avskyelig.

Sammenlign det med drapet på George Floyd: en mann med rulleblad, involvert i kriminalitet, men likevel løftet til global martyrstatus. Hans død ble starten på verdensomspennende opptøyer, under slagord som "Justice for Floyd", gjentatt side opp og side ned i mediene.

Forskjellen er slående. Hvem sin lidelse teller, avgjøres ikke av fakta, men av hvilken fortelling den kan brukes til å tjene.


Selektiv empati er ikke likhet

Når empati blir betinget, når anerkjennelse deles ut etter hudfarge, og når tragedier måles i politisk nytteverdi, da bygger vi ikke et rettferdig samfunn. Vi bygger et råtnende et.

Tiltak og retorikk som i dag forsvares med henvisning til "historisk urettferdighet", ender altfor ofte i ren omvendt rasisme. Skillet mellom "vi" og "de" beholdes, bare med motsatt fortegn. Hatet forsvinner ikke, det skifter bare adresse. Så lenge dette paradigmet infiltrerer politikk og kultur så har vi en strukturell urettferdighet.


Den eneste veien til reell likhet

Hvis vi virkelig ønsker et samfunn uten rasisme, må vi våge å slutte å spille spillet helt. Det er statsborgerskap man må se på, og ellers bare slutte å snakke om hudfarge og bakgrunn. Slutte å bygge hierarkier basert på negativ energi.

Alt annet er bare den samme giften, helt enkelt skjenket på en ny flaske. Anti-rasisme er også rasisme.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Veien ut av oligarkiene, og inn i levende, lokale økonomier

Den andre empirien: Hvordan vi kan lære av mønstre uten å kjenne årsaken

En forent eksistensteori del1: Et bevisst univers